تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/23 - 06:30
کد خبر: 510583

نگاهی بر مهمترین چالش‌های پیش‌روی وزارت علوم در دولت چهاردهم؛

بایسته‌های وزارت علوم در دولت چهاردهم/ از بومی‌سازی علوم انسانی در کشور تا لزوم عدم گسترش کمی مراکز آموزش عالی

بایسته‌های وزارت علوم در دولت چهاردهم/ از بومی‌سازی علوم انسانی در کشور تا لزوم عدم گسترش کمی مراکز آموزش عالی

تحولات دانشگاهی متأثر از دگرگونی‌های پرشتاب جهانی مانند تحولات ناشی از فنّاوری اطلاعات, و موج توانمند جهانی شدن است. این تحولات به صورت مشکلات گوناگون در برابر دانشگاه‌ها ظاهر می شود. در واقع مشکلات عدیده کیان و کارکرد دانشگاه‌های مرسوم را دچار چالش می کند. از این رو شناخت و تحلیل مشکلات دانشگاه‌ها گامی اساسی برای توسعه نظام دانشگاهی درآینده به شمار می آید.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با آغاز گمانه‌ها در خصوص معرفی و پیشنهاد وزرای دولت چهاردهم و نزدیک شدن به تغییرات اساسی در مدیریت اجرایی کشور، لزوم بررسی مشکلات و خلاهای مهم گذشته و پیش‌روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ خبرنامه دانشجویان ایران در این گزارش قصد دارد به مهمترین چالش‌ها و ضرورت‌های آتی این حوزه بپردازد که انتظار می‌رود دولت منتخب با در نظر گرفتن مواردی که آورده خواهد شد بتواند عملکرد مطلوبی را در این عرصه خطیر به اجرا در آورد.

 

             ( گزارش قبلی خبرنامه دانشجویان ایران در خصوص بایدهای دولت پزشکیان در وزارت علوم در اینجا بخوانید) 

 

 بایدهای دولت پزشکیان در وزارت علوم/ ۱۴ مشکل آموزشی که دولت چهاردهم باید بداند

لزوم استقلال دانشگاه‌ها 

افزایش چشمگیر رشد علمی کشور که از بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز شده بود، از دستاوردهای انکارناپذیر دولت‌های پیشین به‌شمار می‌آید، استقلال دانشگاه‌ها که در برخی از دولت‌های گذشته به یک اصل تبدیل شده بود بحث‌های مختلفی پیرامون خود مطرح کرده است. در دولت‌های نهم و دهم، تمرکزگرایی در تمام زمینه‌ها در دستور وزارتخانه‌ای قرار داشت که اغلب افراد مؤثر آن یا نخبه بودند یا قرار بود در آینده نخبه شوند!

جذب متمرکز اعضای هیئت علمی، غیرانتخابی‌کردن (انتصابی‌کردن) تمام مسئولیت‌ها در دانشگاه و حتی متمرکزکردن آزمونی مانند آزمون دوره دکترا از کارهای غیر‌قابل‌دفاع دولت نهم و دهم بوده است. استدلال کسانی که به گسترش این «تمرکز» باور داشتند، آن بود که دادن اختیار به دانشگاه‌ها موجب رفتار سلیقه‌ای می‌شود.

وجود رفتارهای بعضا سلیقه‌ای قابل‌انکار نیست، اما وزارتخانه‌ای که نتواند به اعضای هیئت علمی خود (که سرمایه‌های بزرگ علمی کشور هستند)، اعتماد کند؛ در پیشبرد اهداف عالی نظام در زمینه‌های علمی چندان موفق نخواهد بود. در دولت یازدهم بخشی از اختیارات به دانشگاه‌ها بازگشت، اما همچنان ضروری است، با اعتماد به بدنه دانشگاه‌ها، استقلال آنان بیش از پیش فراهم آید. توجه داشته باشیم تنها با دادن اختیار لازم به دانشگاه‌ها، امکان پاسخ‌گویی آنان در زمینه‌های مختلف فراهم می‌شود.

عدم گسترش کمّی مراکز آموزش عالی

ضروری است دولت چهاردهم با ادامه سیاست عدم گسترش کمّی مراکز آموزش عالی (که از دولت یازدهم شروع شده است)، شرایطی را فراهم آورد تا کیفیت آموزش عالی به‌طور محسوسی از کمیت آن فاصله بگیرد. گسترش بی‌رویه آموزش عالی به بهانه‌های مختلف در گذشته، ضربات جبران‌ناپذیری به مجموعه آموزش عالی کشور وارد کرده است.

استقلال مالی دانشگاه‌ها از حرف تا عمل / پیشنهاداتی که درآمدها را ...

رعایت این اصل، به‌ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی آشکارتر است. افزایش شمار دانشجویان تحصیلات‌ تکمیلی، افزایش دانشگاه‌های پذیرنده این دوره‌ها و انجام آزمون نیمه‌متمرکز برای انتخاب دانشجویان دوره دکترا، کاهش کیفیت دوره‌های تحصیلات‌ تکمیلی را در پی داشته است. راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات ‌تکمیلی مستلزم شرایط بسیاری از جمله وجود استادان باتجربه و داشتن امکانات پژوهشی مناسب است. به نظر می‌رسد تعدد مراکز آموزش عالی در کشور و روآوردن بسیاری از آنان به راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا، ضربه مهلکی به مجموعه علمی کشور وارد کرده است.

نبود دانشجوی کافی برای ادامه فعالیت‌های برخی از مراکز آموزش عالی، چالش جدی فراروی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های آینده خواهد بود. شایسته است با در نظرگرفتن همه جوانب، تصمیم سازنده‌ای در این مورد گرفته شود.

لزوم افزایش سهم بودجه پژوهشی کشور

 افزایش سهم بودجه پژوهشی کشور از تولید ناخالص داخلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین‌کننده ارتقای کیفی آموزش عالی است. در بیشتر کشورهای پیشرفته و صاحب فناوری، این سهم سه درصد یا بیشتر است. این عدد در کشورمان برای اولین‌بار در سال گذشته به یک درصد رسیده است که از بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه بالاتر است. برای رسیدن به اهداف بالادستی از جمله داشتن اقتصادی درون‌زا، افزایش سهم بودجه پژوهشی کشور به دو تا سه درصد تولید ناخالص داخلی اجتناب‌ناپذیر است.

لزوم توجه به اساتید جوان بعنوان موتور محرکه دانشگاه‌ها

اعضای هیئت علمی و به‌ویژه استادان جوان، موتور محرکه دانشگاه‌ها در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی هستند. با تمرکز بر مسائل رفاهی این گروه می‌توان به رشد روزافزون و پایدار علمی کشور امید داشت. تسهیل روندهای استخدامی استادان جوان و توجه به رفاه این گروه از اعضای هیئت علمی، موجب رفع دغدغه‌های مختلف آنان شده و در نتیجه دانشگاه‌ها با دراختیارداشتن نیروهایی باانگیزه، فرهیخته و جوان در مسیر رشد و توسعه کشور قرار خواهند گرفت. با افزایش امکانات رفاهی برای اعضای هیئت علمی و رفع دغدغه‌های معیشتی آنان، بسیاری از مشکلات موجود در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی قابل‌اجتناب است.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان

افزایش توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی پارک‌های علم و فناوری، باید ادامه یابد. ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در قالب این‌گونه شرکت‌ها شکوفا می‌شود. در کنار توسعه تعداد شرکت‌های تأسیس‌شده، حمایت همه‌جانبه از تولیدات شرکت‌های موجود از سوی مسئولان امر (که اغلب در خارج از وزارت علوم هستند)، ضرورت دارد.

بین‌المللی‌سازی برخی مراکز آموزش عالی 

روند «بین‌المللی‌شدن» برخی دانشگاه‌های درجه‌اول کشور باید به‌سرعت ادامه یابد. ارتباط پایدار با مراکز آموزش عالی خارج از کشور، تبادل استاد و دانشجو و تبادل فناوری، تأثیر انکارناپذیری در افزایش بالندگی مراکز آموزش عالی کشور خواهد داشت.

به‌علاوه با پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه، درآمد قابل‌توجهی به منظور افزایش و گسترش زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی کشور به دست خواهد آمد.

برای رسیدن به مطالبات بالا، ضروری است انتخاب وزیری از دل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مورد حمایت و اعتماد اکثریت دانشگاهیان باشد، در دستور کار رئیس‌جمهور محترم دولت دوازدهم قرار گیرد. به‌علاوه، با برطرف‌شدن دغدغه‌های اشاره‌شده، خروج نخبگان دانشگاهی از کشور به حداقل می‌‌رسد.

بومی نبودن علوم انسانی درکشور

یکی از مشکلات پایه‌ای و اساسی در سیستم آموزش عالی کشور بومی نبودن علوم انسانی است، بومی نبودن یعنی نه وجه‌ی فرهنگ ایرانی و جامعه‌ی ایرانی را دارد و نه وجه‌ی اسلامی بودن را دارد؛ این مشکل باعث به وجود آمدن خط مشی گذاری و اصطلاحا ریل گذاری اشتباه علمی در کشور شده و در نهایت به ناکارآمدی و کاربردی نبودن علوم منتج می‌شود، فلذا یکی از اولویت‌های مهم در رویکرد تحولی در وزارت علوم باید تحول علوم انسانی باشد، متاسفانه این نگاه با وجود تاکیدات در رویکرد وزارت علوم توجه‌ای نمیشده یا لااقل نتیجه‌ای را به همراه نداشته است.

چالش اصلی علوم انسانی در ایران - تسنیم

در وزارت علوم دولت قبل هم چنین وضعیتی بوده است، که در این امر باید بازنگری شود. به عنوان مثال وزارت علوم در دولت جدید باید به نهاد‌هایی که به این موضوع کمک میکنند مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه بیشتر‌ی داشته باشد .

نکته‌ی مهم دیگری که متاسفانه در سال‌های اخیر در روند رشد و ارتقا اساتید و به طور کلی مدیریت دانشگاه وجود داشته است، غالب شدن نگاه‌های سیاسی به معیار‌های درست بوده است که این نگاه باید هرچه سریع‌تر تصحیح شود و یک نظارت صحیح بر جذب و ارتقا اساتید صورت بگیرد تا افراد شایسته با روحیه‌ی جهادی و انقلابی به دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند و یک تحرکی را در فضای دانشگاهی به وجود آورند.

اولویت‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم در دوره جدید چه چیز‌هایی باید باشد؟

برخی کارشناسان معتقدند که معاونت فرهنگی وزارت علوم باید دوره گذشته را آسیب شناسی کند، چون خلأ‌های زیادی از دوره گذشته بوجود آمده که باید برطرف شود مثلا معاونت فرهنگی بحث نشاط و سلامت روان دانشجویان را در دوسال اخیر کاملا نادیده گرفته که باید با برنامه ریزی‌های اصولی به این امر بپردازد. همچنین اولویت اول معاونت فرهنگی باید ارتباط عمیق و مستمر با بدنه نخبگان جامعه یعنی دانشجویان و ارتباط مؤثر با تشکل‌های دانشگاه، همراهی و همدلی با آن‌ها در جهت شناسایی و رفع مشکلات دانشجویان باشد.

همانطور که در شرح وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آمده کمک به پرورش استعدادها، بروز خلاقیت‌ها و غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجویان از اهم مطالبات فعالان فرهنگی از معاونت مربوطه است؛ پس این مهم باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که چه در بستر حضوری و چه در بستر مجازی در جهت پویایی و نشاط فضای علمی دانشجویی باشد.

تحول و بازنگری در شیوه آموزشی

 یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های پیش روی وزارت علوم تحول و بازنگری در شیوه آموزشی به ویژه در رشته‌هایی است که منجر به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در راستای رفع نیاز‌های جامعه می‌شوند. مضاف بر این سازماندهی دانشگاه‌ها و حمایت از مراکز پژوهشی، علمی تحقیقاتی و پارک‌های علم و فن آوری باید در اولویت وزارت علوم قرار بگیرند.

نکته دیگر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور ضرورت دارد که در شیوه آموزشی دانشگاه‌ها بازنگری جدی انجام شود چرا که با شیوع این ویروس و جایگزین شدن آموزش مجازی به جای آموزش‌های حضوری سطح کیفی آموزش به شدت کاهش یافته است و این مساله‌ای است که نیازمند تمهیدات ویژه و ارزیابی‌های مجدد است که باید در اولویت وزارت علوم قرار بگیرد.

یکی دیگر از اولویت‌های مهمی که باید مد نظر وزارت علوم قرار بگیرد حمایت از تشکل‌های فرهنگی ریشه دار و انقلابی است. با این وجود یکی از اصلی‌ترین معیار‌ها برای انتخاب مدیران فرهنگی در بخش ستادی وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید داشتن سابقه تشکیلاتی و مشارکت در فعالیت‌های دانشجویی باشد.

صحبت کردن درباره توانایی وزیر جدید علوم متناسب با اولویت‌های این وزارتخانه مسئله‌ای است که با گذشت زمان مشخص میشود و باید براساس عملکردشان در این جایگاه قضاوت کنیم. اما با توجه به سوابق اجرایی او که در ارتباط مستقیم با دانشجویان و نخبگان رقم خورده امید این می‌رود که شاهد تحولی شایسته در ناحیه فرهنگی دانشگاه‌ها باشیم.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه‌ای برای گزارش‌دهی امنیت سایبری با دقت ۹۴ درصد
حجم تردد زائران از مرز خسروی محرم امسال ۲ برابر افزایش یافت
مسؤول عملیات دوگانه در «رمله» اشغالی مشخص شد
علی باقری عازم نیویورک شد
اظهارات جدید ترامپ پس از سوءقصد نافرجام به جانش
گیاهی که تپش قلب را بسرعت پایین می‌آورد
بلیت قطار گران شد؟
ویژگی‌های حضرت عباس(ع) در کلام معصومین
سهم ۴۰ درصدی آموزش‌ مهارتی از آموزش عالی
صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان
تأکید رئیس‌جمهور منتخب بر جایگاه ویژه سپاه در پاسداری از انقلاب
سخنرانی شهید رئیسی درباره روز تاسوعا +فیلم
یک وسیله مشکوک دیگر از خانه عامل سوءقصد به ترامپ کشف شد
۵ فرمانده ارشد نظامی به پزشکیان در خصوص امنیت ایران چه گفتند؟
فرمانده ای اسرارآمیز و افسانه ای که بارها اسرائیل را شکست داده است
آرژانتین در شب گریه های تلخ مسی قهرمان شد
کدام ویتامین موجب چاقی صورت می‌شود؟
پزشکیان در هیئت ریحانه النبی امامزاده صالح تجریش
دیدار مهم فرمانده کل با رئیس جمهور منتخب
یمن کشتی اسرائیلی MSC UNIFIC را زد + جزئیات
تعطیلی برج میلاد در تاسوعا و عاشورا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top